Rituelen

In de yoga, in de zelfzorg,.. overal zijn rituelen aanwezig. Maar wat zijn nu rituelen en hoe doe je dat?

Moet dat met wierook en lotushoudingen en kristallen en thee? Hoeft niet, het kan..



In haar boek Morning Miracles schrijft Nathalie Janssens de Bisthoven : 'Het verschil tussen een gewoonte en een ochtendritueel is de intentie, en de betekenis die verbonden is aan rituelen. Een gewoonte is onbewust meedrijven op een betekenisloos patroon dat er altijd al geweest is. Een ritueel is een onbewust vormgegeven patroon dat betekenis draagt en geeft.'


In de zelfzorg is dit een moment dat je aan jezelf geeft. Een bewuste aandacht voor jezelf. Dit kan in de ochtend, gedurende de dag of net voor slapengaan... Afhankelijk van wat je nodig hebt. Het ochtendritueel is het meest krachtig. De dag starten met een moment voor jou. Zodat je de ganse dag al op een wolkje kan lopen van de aandacht die je zelf al hebt gekregen. Zo van ... dat heb ik nu toch al gehad. Heb ik de rest van de dag afspraken en drukte en wordt mijn aandacht constant door werk en anderen opgeëist... ik heb mijn momentje toch al wel genomen. Ik heb al mijn yogasessie gehad (al was hij maar 5 minuten) of mijn meditatie (die 5 ademhalingen duurde) of een pagina gelezen uit morning miracles. Dit boek is trouwens zo uitnodigend om direct tot het eind te lezen, maar o nee.. Nathalie zegt : pagina per pagina, dag na dag. Laat het bezinken, neem de boodschap mee gedurende de dag. Dat was pas een oefening in vertragen.





Dan gaan we nog even verder met het gouden ochtendritueel. Hoe geraak je op die gouden wolk?

Drie pijlers, schrijft Nathalie, in een bepaalde volgorde. Aan elk van deze pijlers kun je zoveel tijd besteden als je wilt, maar idealiter is dat ergens tussen 5 en 20 minuten.


Ontwaken

Het eerste onderdeel van je ochtendritueel bestaat erin om de energie door je lichaam te laten stromen, zodat je wakker en alert wordt. En daar passen sport en beweging in. Iets die je ademhaling verdiept en activeert. Dus mijn yogasessie van 5 minuten past daarin of 5 vuurademhalingen. Maar op je hometrainer, je loopband... of je toertje met de hond kunnen er zo ook mee door.


Verbinden

Als lichaam en geest wakker zijn, is het ideaal om te gaan verbinden met je meest krachtige zelf. Ook dat kan op verschillende manieren. Meditatie ligt natuurlijk voor de hand maar ook het bijhouden van je dagboek of een momentje nemen om dankbaar te zijn. En er is altijd iets om dankbaar voor te zijn, hoe klein ook. Of zoals Vera Helleman het zegt : 'Verwondering en dankbaarheid zijn ervaringen die horen bij je natuurlijke staat van zijn." Het brengt je dichter bij jezelf.


Groeien

Niets maakt ons gelukkiger dan te voelen dat we groeien. Niets maakt ons gelukkiger dan voelen dat we vooruitgaan op een bepaald vlak in ons leven. En dit kan op zoveel vlakken: professioneel, fysiek, persoonlijk, financieel,..

Dit is het moment van je ochtendritueel waarop je 5 à 20 minuten tijd maakt voor het lezen van boeken, het beluisteren van podcasts, het volgen van online trainingen, etc.- kortom alles wat je nodig hebt om door te groeien naar het volgende niveau van jouw kunnen in het domein waar je op dat moment in wil groeien.


Ik combineer zelf graag 1 en 3. Nu zijn podcasts mijn favoriet stuk van de dag. Ik kan niet meer zonder. Ik vind ze heerlijk. Net zoals Ted Talks -kan er ook een ganse blog aan wijden, enthousiasme te over.

Maar wat een heerlijk moment om in het ochtendgloren hier in de prachtige natuur te lopen en te luisteren naar een podcast. En voor de rest van de dag op mijn wolk... want dit heb ik dan toch al gehad.



Veel dank aan Nathalie Janssens de Bisthoven met haar boek Morning Miracles www.nathaliejdb.be






56 keer bekeken
Abonneer je op onze nieuwsbrief

VITAFLOW    Zeelaan 66 . 8670 Koksijde . T 058 52 14 93 . vitaflow@telenet.be

  • Facebook Vitaflow
  • Instagram Vitaflow
  • Twitter Vitaflow
  • Pinterest Vitaflow