top of page

Maak van rust een prioriteit


Heb jij meer rust nodig? Hoe voel jij je? Kun je dagelijks tot rust komen?


Er is al zoveel onderzoek gedaan naar het belang van slaap. Als je niet slaapt verhoogt dit je risico op veel verschillende ziekten. Maak van slaap een prioriteit.




Maar nu kunnen we rust ook serieus gaan nemen als ook een belangrijke factor voor onze algemene gezondheid. Ook rust kunnen we als een prioriteit zetten.



Sometimes making progress means taking rest.

Claudia Hammond onderzocht onze complexe relatie met rust en ontspanning. We leven in een drukke wereld waar druk ook als status-symbool wordt aanzien. We voelen ons belangrijk, gewild als we het druk hebben, of deze perceptie toch willen uitstralen.


Maar als we rust integreren in ons leven, kunnen we veel beter performen, zijn we creatiever en is dit heilzaam voor onze mentale welzijn. We worden minder snel ziek, onze weerstand verhoogt.. En we zijn doelgerichter in het werk dat we verrichten.


Schrijf jezelf 15 minuten aan rust voor op een dag. 15 minuten me-time. En met rust wil dit niet enkel zeggen in de zetel zitten, er zijn heel wat actieve manieren om aan rust te doen.




Een activiteit is maar rustgevend als je zelf de toestemming geeft om te pauzeren en te rusten. Dat je tijdens je activiteit je niet schuldig hoeft te voelen waarmee je bezig bent. Je bent het waard ! Zoals tijdens een treinreis niet snel wat emails hoeft te checken, maar gewoon naar buiten kan kijken of dagdromen.



De rust test, een grote online enquête, waar 18000 mensen in 135 aan deelnamen, toonde aan welke 10 top activiteiten waar de wereld op zoek naar gaat als we tot rust willen komen.

In deze lijst zijn er ook actieve activiteiten zoals wandelen, lezen, baden... waar we ons minder schuldig om moeten voelen, want het heeft nog een ander doel, we moeten nu eenmaal gewassen worden of wandelen verbetert ook ons fysiek welzijn.





Deze 10 activiteiten geeft ons rust :

  1. lezen

  2. tijd doorbrengen in de natuur

  3. alleen zijn

  4. naar muziek luisteren

  5. niets in het bijzonder doen

  6. een goede wandeling

  7. een lekker warm bad

  8. dagdromen

  9. TV-kijken

  10. mindfulness

It's very important that we re-learn the art of resting and relaxing. Not only does it prevent the onset of many illnesses that develop through chronic tension and worrying, it allows us to clean our minds, focus and find creative solutions to problems. - Tich Nhat Hanh
 

Bron : The Art of Rest : how to find respite in the modern age door Claudia Hammond

77 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments


Telkens als ik mijn kalmte en mijn concentratie niet kan bewaren, dwing ik mezelf om alles een paar minuten stil te leggen. Ik neem een ​​heel gemakkelijk kruiswoordraadsel en concentreer me op deze ongevaarlijke activiteit. Alleen dan kan ik mijn activiteiten hervatten of ... meer rusten .

Like

Dank je, is een goeie reminder, op regelmaat wat extra rust is een genezer 🤗

Like
bottom of page